מתוך עיתון מעריב "זמן רחובות", 18.6.2010
חברה פרטית החליטה להחיות את מבחני הטכנאים של חיים הכט. רגב גולדמן שלנו הצטרף השבוע לצוות החברה בדירת מסתור בראשון לציון, ועקב מקרוב אחר בעלי מקצוע שונים שנתבקשו לתקן תקלות יזומות. כתבה אופטימית. רגב גולדמן.
בעלי מקצוע רבים זוכרים בוודאי את תוכנית הטלוויזיה "יצאת צדיק" של חיים הכט ששודרה לפני כחמש שנים ואתגרה עשרות חשמלאים, טכנאי מזגנים, מקררים, מכונות כביסה ועוד.
בימים אלה מקדמת חברה פרטית, בראשות מנשה נוריאל, הפקת מדריך בשם "יצאת גדול" המאגד בתוכו מספר מצומצם של בעלי מקצוע שנבדקו וחתמו על אמנת השירות. הבדיקה מזכירה את שיטתו של הכט, והשבוע הוזמנו לדירת מגורים בראשון לציון חשמלאים לצורך תיקון "תקלות" יזומות כמובן. צוות הפרויקט כלל מלמד נוריאל גם את השמאי אבי אייל, שפיקח אחר התנהגותם והתנהלותם של בעלי המקצוע השונים ואף העביר מאוחר יותר את רשמיו לחברה.
"המטרה שלנו היא לנפק מדריך אמין ככול שניתן עבור הציבור. לא כל בעל מקצוע יכול לפרסם אצלנו את עצמו. ראשית הוא חייב לחתום על אמנת השירות, שנית הוא חייב להציג המלצות ואנשים שאיתם אנחנו יוצרים קשר ומוודאים שבעל המקצוע אכן עבד כראוי, ובנוסף אנחנו מבקשים לראות את כל הרישיונות של המקצוע בו הוא עובד ואת התעודות. מעבר לכך אנחנו גם דורשים ניסיון של שלוש שנים ואי רישום פלילי", אומר נוריאל.
בשעת בוקר מוקדמת התכנסנו בדירת מגורים ברחוב מרכזי בראשל"צ.
מהו הפרמטר הראשון לבחינת בעל מקצוע?
אייל: ראשית הדבר הכי חשוב לי הוא לדעת האם הוא מגיע בזמן. אם קבעתי איתו בשעה 10:30 אני מצפה שהוא יגיע ביום בשעה הזו. במידה שהוא מאחר אני חושב שראוי שיתקשר אלי.
ה"תקלה" הראשונה היא במטבח הבית: אחד הברגים של מתג האור הוצא בכוונה מהמקום. "זאת תקלה לא מסובכת בכלל. אני לא רוצה להקשות על בעלי המקצוע, אלא לגרום להם לתקן את תקלה זניחה ומאוד פשוטה, ולבחון אותם האם הם גובים תשלום ראוי בעקבות כך או מנסים לרמות. אנחנו מקפידים גם על הוצאת קבלה כמתחייב בחוק", מסביר נוריאל רגע לפני הגעתו של החשמלאי הראשון.
עד כמה אתם באמת בודקים את בעלי המקצוע המפרסמים אצלכם במדריך?
"ראשית רק 15 בעלי מקצוע מאותו תחום יכולים לפרסם אצלנו. שנית, אנחנו משתדלים לבדוק כמה שיותר בצורה בה אנחנו בודקים את בעלי המקצוע היום. כל בעל מקצוע מחויב להביא לנו רשימה של המלצות מלקוחות, שאינם כמובן בני משפחה או חברים. אנחנו תמיד יוצרים איתם קשר ומשוחחים איתם. כך אנחנו יודעים אם מדובר בלקוחות אמיתיים או לא".
מהי האמנה עליה הם חותמים?
האמנה כוללת אחריות על עבודתו, כלומר אם הוא תיקן תקלה והיא חוזרת שוב, הוא יגיע ויתקן על חשבונו. שנית הוא חייב לעמוד בלוחות זמנים שנקבעו עם הלקוח ולבסוף לספק שירות איכותי ומקצועי במחיר הוגן. אנחנו מצידנו בכל תלונה של צרכן. במידה שבאמת בעל המקצוע שגה הוא יורד מהפרסום באינטרנט באופן מיידי".
החשמלאי הראשון שהוזמן לדירה היה גדי, אולם הוא כלל לא הגיע. "זאת דוגמא טובה לבעל מקצוע שמזלזל בלקוחות שלו".
בשעה 10:55 הגיע לדירה החשמלאי השני, ראיין הייזמן (35), לבוש חולצה הנושאת את לוגו החברה המעסיקה אותו, נכנס לדירה עם הסולם האישי שלו. לאחר שהבין כי בכל הבית יש חשמל והבעיה רק במטבח הוא עלה על סולם ובדק פיזית את המנורה. לאחר כמה דק החל לבדוק את מתג החשמל. "הוא הגיע לנקודה המשמעותית. ברגע שהוא יראה את הברגים הוא חייב לחזק אותם וכרן תמה עבודתו", אומר אבי אייל. ואכן, דקות מעטות לאחר מכן ייצא ראיין הייזמן מהמטבח ויאמר כי הבעיה נפתרה. לאחר ששולמו לו 150 ₪ שביקש על פי השירות שהעניק, חשפנו מאחוריו את האמת מאחורי ה"תקלה" הזניחה.
"האמת שאני מאוד מופתע. לא חשבתי שזה יקרה, אני קצת בהלם", הודה הייזמן.
כמה זמן אתה בתחום החשמל?
"מאז שאני זוכר את עצמי.שמעתי שישנם חשמלאים שגובים תשלום גבוה יותר ולפעמים עושים בעיות ללקוחות, אבל אני תמיד לוקח 150 ₪ על תיקון בסיסי. אני אוהב את המקצוע הזה וכך אני מתייחס אליו". ראיין זכה לשבחים רבים מהצוות, והמשיך ללקוח הבא.
החשמלאי השני שמגיע לדירה הוא יוסי נחום (48) מראשון לציון. דקות ספורות לאחר שהחל בבדיקת ה"תקלה" הצליח לתקן את המתג. התשלום אותו ביקש היה 170 שקלים. גם הוא, כמו קודמו, הופתע מאוד לאחר התשלום כאשר הוצגו בפניו חברי הצוות. גם הוא עבר את הבדיקה בצורה טובה אמינה ומהירה.
שעת הצהרים מתקרבת, ואיתה גדל קצב בעלי המקצוע שביטלו את הגעתם. חלקם, אגב, כלל לא טרחו להתקשר.
כעת הוחלט ליצור בעיה במחשב הנייד שנמצא בדירה, כאשר כל הגדרות החיבור לרשת האינטרנט שונו. "כל טכנאי מחשבים יודע שאם יש לו בעיה באינטרנט צריך לבדוק את החיבורים ולאחר מכן את ההגדרות", אומר אבי אייל.
בשעה 12:50 הגיע ציון אברהם (39) מחברת "דואל מחשבים". לאחר שהוסברה לו הבעיה במחשב, ניגש לתקן את ה"תקלה". לאחר כעשרים דקות הודיע ציון אברהם שהבעיה נפתרה. התשלום אותו ביקש היה 200 שקלים. 150 עבור הקריאה ו 50 שקלים עבור התיקון. במקרה הזה היה הרף הגבוה ביותר שאמורים הלקוחות לשלם, אך למרות זאת הוא עדיין עומד בתוקף על המחיר הנחשב סביר. גם ציון אברהם הופתע, כשהוסברה לו הסיטואציה. אז אמר: "אני שמח שעמדתי במבחן התוצאה."
שעת צהרים הגיעה ואיתה החום הכבד. כאשר החליטו להדליק את המזגן תקלה בלתי צפויה הגיעה. המזגן התחיל לטפטף. הצוות של "יצאת גדול" החליט להזעיק לדירה את אחד הבעלי מקצוע שכבר רשומים במדריך, אולם בלי שנאמר כי בעלי החברה נמצאים בדירה. "עכשיו נוכל לבדוק אותם בזמן אמת".
לאחר כשעה של המתנה הגיע לדירה זוהר נוטיק (42) מבת ים, טכנאי מזגנים מחברת "קוראל". זוהר החל לפרק את המזגן הישן וגילה כי המקור לטפטוף הוא אבק שהצטבר בצינור המים. "אני צריך קומקום עם מים חמים כדי לשחרר את הסתימה. אפשר בבקשה מים חמים?", ביקש בצניעות.
לאחר ששפך כמות מים נכבדת ואף ניקה את יתר החלקים, בישר זוהר כי המזגן יקרר ללא טפטוף. המחיר שביקש היה 180 שקלים.
"אני רוצה לומר לך שאתה מקצוען אמיתי, וכל הכבוד לך", אמר לו השמאי אבי אייל, והסביר לזוהר נוטיק את מהות הבעיה על אף שהיא לא תוכננה.
אל הדירה המשיכו להגיע בעלי מקצוע, חלקם לתיקון המקרר ולחקם לתיקון המחשב. את מירב המחמאות של היום הגדוש בתיקונים סחף החשמלאי עופר נחום (42) מראשון לציון. עופר הגיע לדירה בשעה 14:00 ותיקן במהירות את הבעיה במתג החשמל במטבח תוך כדי שהוא מחליף מתג נוסף על חשבונו. על עבודתו ביקש מאה שקלים בלבד. אחר כך סיפר: "הייתי בהרצליה לפני כמה ימים, והודעתי לבעל הדירה שאני מגיע מראשון לציון. ביקשתי לאחר התיקון 200 שקלים כי הנסיעה הייתה ארוכה. הוא קרא לי 'גנב' ואמרתי לו שאם הוא לא רוצה לשלם זה בסדר מבחינתי".
אייל: "חשוב מאוד לדעת, שאם בעל המקצוע מגיע מעיר אחרת ורחוקה יותר, הוא צריך לשאת בעלויות. 200 ₪ זה מחיר הוגן אוד ואף הייתי אומר שזה זול". עופר, שזכה לשבחים, סיכם: "איפה שיש יושר יש כסף, ובסופו של דבר, אם לא מרמים, הולכים לישון בלילה בלב שקט".
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
ידיעות ראשון 20.2.2009
חברת "יצאת גדול" המוציאה לאור המשך חמש שנים ברציפות, מדריכים מסווגים המאגדים בתוכם על פי סיווגים בעלי מקצוע שנבדקו בלבד.
המדריכים מחולקים חינם, מדלת לדלת ובפריסה ארצית. החברה מבצעת מעת לעת בדיקות יזומות לבעלי המקצוע בשטח מלבד מבחני הסף כתנאי לפרסום במדריך ובאתר האינטרנט של החברה.
שיטת הבדיקה: החברה מתמקמת בדירה מלווה בצוות, תחת השגחתו של מר אבי אייל בודק חיצוני ובלתי תלוי שמאי בכיר, חבר באיגוד השמאים, אשר בדק פרמטרים חשובים בבחירת בעת מקצוע: הגעה בזמן, מקצועיות, אמינות, מחיר, הסכמה ע"פ חוק.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------